روش صحیح نگهداری و حمل کاغذ

نگهداری از کاغذ

کاغذ ماده‌ای است که از الیاف سلولزی تشکیل شده است. سلولز ماده تشکیل دهنده بافت گیاهان و چوب است. نحوه ساخت کاغذ به این روش است که الیاف‌های سلولزی که از چوب، ضایعات کشاورزی و برخی گیاهان مانند بامبو به دست آمده است را در آب قرار می‌دهند تا با جذب رطوبت کافی، حالت نرم و خمیری پیدا کند و شکل‌پذیر شود سپس برای خشک و یک‌دست شدن، روی صفحه‌ای مشبک قرار می‌گیرد. رشته‌های الیاف با از دست دادن آب و رطوبت به یکدیگر نزدیک شده و مسطح می‌‌شوند.

با تعریفی که در بالا ذکر شده است همان‌طور که آب در ساخت کاغذ مؤثر است در تغییر و تخریب آن نیز مؤثر است و مهم‌ترین نقش را دارد و کاغذ در محیطی که رطوبت آن کنترل نشده و زیاد است با جذب دوباره آب تغییر شکل و حالت می‌دهد. با کول‌تگ همراه باشید تا شما را با روش‌های صحیح نگهداری از کاغذ آشنا کند.

مشکلات عدم نظارت بر رطوبت و دما

رطوبت مهم‌ترین عامل در حفظ کیفیت کاغذ است. به‌طور معمول دمای مناسب برای چاپخانه °20 تا °25 سانتیگراد و رطوبت بین %35 تا %55 است. دما و رطوبت تاثیر زیادی در فرایند چاپ و چاپ‌خانه دارد.

عدم کنترل دما و رطوبت مشکلاتی چون: چين خوردگی کاغذ و تغيير ابعاد آن را در پی دارد که باعث عدم تناسب هنگام ورود به ماشین‌آلات و حتی نقص چاپ و توقف دستگاه می‌شود همچنین شكنندگي كاغذ و نيز خشك شدن مركب و بهم چسبیدن کاغذها برای چاپ وحتی تار شدن نوشته صفحات و بهم خوردگی رنگ از دیگر پیامدهای عدم کنترل دما و رطوبت است.

4 روش برای حفظ و نگهداری صحیح کاغذ

حمل و نگهداری مناسب کاغذ برای حفظ بهره‌وری، کارایی و کیفیت خروجی عملیات چاپ تجاری شما ضروری است. بسیاری از چاپگرهای تجاری از حجم بالایی از کاغذ استفاده می‌‌‌‌‌‌کنند که معمولاً برای مدت طولانی در قفسه یا انبار باقی می‌‌‌‌‌‌ماند. اما نکاتی وجود دارد که می‌‌‌‌‌‌تواند از کاغذ ارزشمند شما محافظت کند و ضایعات را به حداقل برساند تا عملیات چاپ نیز به‌خوبی انجام شود. درادامه ازاین نکات مهم اطلاع خواهید یافت.

1. سطح رطوبت را حفظ کنید

در صنعت کاغذ سازی توجه لازم به میزان رطوبت موجود در کاغذها نمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود. در واقع، همان‌طور که کاغذ در وزن‌های مختلف تولید می‌‌‌‌‌‌شود، بسته به کاربرد نهایی، سطوح رطوبت متفاوتی نیز دارد. کاغذی که بیش از حد موردنظر، خیس یا خشک باشد، می‌‌‌‌‌تواند بر کیفیت چاپ تأثیر بگذارد.

لبه‌های کاغذ در جایی که بریده شده است، به رطوبت بسیار حساس هستند. به‌خصوص اگر بسته‌بندی در معرض خطر باشد یا کاغذ باز بماند. تغییرات رطوبت می‌‌‌‌‌تواند منجر به لبه‌های مواج یا سفت شود و ممکن است بر نحوه تغذیه ورقه‌ها به پرس تأثیر بگذارد.

در چاپ دیجیتال، فرایند قرار دادن جوهر روی کاغذ توسط یک بار الکتریکی کنترل می‌‌‌‌‌‌شود که تونر را جذب یا دفع می‌‌‌‌‌‌کند و سطح رطوبت کاغذ می‌تواند بر شارژ آن تأثیر بگذارد. علاوه بر این، کاغذی که خیلی خشک است می‌‌‌‌‌‌تواند بار الکتریکی ایستا ایجاد کند که باعث می‌شود صفحات به هم بچسبند و چندین ورق را تغذیه و در چاپگر یا پرس گیر کنند.

کنترل رطوبت محیط چاپخانه

سطح رطوبت را بین 35 تا 55 درصد در تمام مناطق نگهداری و جابجایی کاغذ حفظ کنید تا از مشکلات ناشی از نوسان سطوح رطوبت جلوگیری کنید. برای کنترل محیط در اتاق‌های کوچک‌تر می‌‌‌‌‌‌توانید از دستگاه‌های مرطوب‌کننده یا رطوبت‌گیر استفاده کنید، اما اتاق‌های بزرگ‌تر، مانند انبارها، چالش‌برانگیز هستند.

برای کنترل رطوبت می‌توانید از دستگاه مه‌پاش استفاده کنید که روی سقف نصب شده و در فواصل زمانی معین خاموش می‌شود تا رطوبت را به محیط اضافه کند اگر قصد نصب این سیستم را دارید، مطمئن شوید که کاغذ را درست زیر مستر نگه ندارید.

هم‌چنان که واضح است پروسه کنترل و حفظ سطح رطوبت مطلوب، پروسه‌ای چالش‌برانگیز و در معرض خطای انسانی و محاسباتی است؛ هدف اینترنت اشیا (IoT)، هوشمندسازی پروسه‌های کنترل و مانیتورینگ شرایط محیطی است.

2. سطح دما را حفظ کنید

علاوه‌بررطوبت، دما نیز مهم است. کاغذ  چه در انبار، دفتر یا اتاق مطبوعات باید در یک فضا  با دمای کنترل شده، ترجیحاً در دمای بین °20 تا °25 سانتیگراد، نگهداری شود. همچنین باید دور از نور مستقیم خورشید که می‌‌‌‌‌تواند بر دمای کاغذ و همچنین رنگ تأثیر بگذارد؛ نگهداری شود. دمای زیاد به کاغذ آسیب نمی‌‌‌‌‌رساند، اما می‌‌‌‌‌تواند در حین چاپ مشکلاتی ایجاد کند. بهترین روش این است که قبل از استفاده از کاغذ، آن را با دمای مناسب محل نگهداری یا جابجایی کاغذ تنظیم کنید تا در حین چاپ دچار مشکل نشوید.

به عنوان مثال، اگر دمای هوای محیط 15- درجه بود. اجازه هم‌دمایی به کاغذ داده شود و بلافاصله شروع به استفاده از آن در یک اتاق پرس 70 درجه نکنید، برخورد کاغذ سرد با پرس گرم به کاغذ ضربه وارد می‌‌‌‌‌کند و باعث چروک شدن و یکنواختی نامناسب کاغذ می‌‌‌‌‌شود.

*یک قانون خوب این است که برای جلوگیری از شوک کاغذ، حداقل 24 ساعت قبل از کار اجازه دهید کاغذ با آن سازگار شود.

3. تا زمان چاپ، کاغذ را در بسته‌بندی اصلی نگه‌دارید

بهترین راه برای آماده نگه‌داشتن و ارسال کاغذ برای چاپ این است که تا هنگام نیاز، آن را در بسته‌بندی اصلی‌اش نگهداری کنید. این بسته‌بندی‌ها طوری طراحی شده‌اند که سطح رطوبت را مطابق استانداردهای تولید حفظ کنند.

طبق مشاهدات، مشکلات زیادی در آغاز هفته کاری اتفاق می‌افتد. مانند گیر کردن دستگاه کپی و یا منتقل نشدن تونر به طور یکنواخت که اغلب به دلیل نگهداری کاغذ در محیط‌های کنترل ‌نشده در آخر هفته‌ها است. درجه حرارت و رطوبت در تمام مناطق نگهداری و جابجایی کاغذ، حتی در ساعات تعطیلی باید حفظ و کنترل شوند.

4. دسته‌های کاغذ را به‌درستی و صاف پهن کنید

چاپگرها علاوه بر اینکه باید کاغذ را در بسته‌بندی اصلی خود و به‌صورت بسته‌بندی شده حفظ ‌‌‌‌‌کنند، باید بسته‌های کاغذ را به جای حالت عمودی، به شکل مسطح بخوابانند. این نه تنها می‌‌‌‌‌تواند از بسته بندی محافظت کند، بلکه می‌‌‌‌‌تواند به جلوگیری از خم شدن، کمانش یا سایر آسیب های لبه کمک کند.

قفسه‌ها باید از مواد جامد ساخته شوند، نه قفسه‌بندی سیمی‌‌‌‌‌، تا از «نقش‌بندی» روی سطح کاغذی که در تماس با قفسه است جلوگیری شود. کاغذ آسیب‌دیده به خوبی تغذیه نمی‌‌‌‌‌‌شود و می‌‌‌‌‌‌تواند منجر به گیرکردن کاغذ در دستگاه چاپ شود که مشکلات تلف شدن وقت و کارایی چاپگر را به همراه خواهد داشت.

استفاده از دیتالاگر کول‌تگ برای مانیتور شرایط محیطی و چاپخانه

پیروی از نکات ذکر شده به محافظت از سرمایه گذاری شما در موجودی، کاهش ضایعات و حفظ کیفیت خروجی چاپ کمک می‌‌‌‌‌کند. گروه کول‌تگ با تولید انواع مختلف دیتالاگرها برای پایش و مانیتور شرایط محیطی متناسب عرصه‌های مختلف تولید و صنعت، همواره در جهت بهبود و توسعه عملکرد کشور پیش‌قدم بوده است.

در صنعت چاپ، کول‌تگ اولترا پیشنهاد مناسبی برای پایش شرایط محیطی انبار و محیط چاپخانه است. کول‌تگ اولترا یک دیتالاگر آنلاین است که همراه با نرم‌افزار تحت وب به شما ارائه می‌شود و به شما گزارش کاملی از شاخص‌های اندازه‌گیری شده با امکان ذخیره سازی می‌دهد. با این دیتالاگر شما امکان مانیتور شرایط چاپخانه از راه دور را خواهید داشت هم‌چنین در صورت خروج از محدوده مورد تایید شما، پیامک اخطار به شما ارسال می‌شود.